Om u alles over het museum en over de kunstverzameling van Mesdag nóg beter te kunnen laten zien, gebruiken we cookies. Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor dit gebruik. Met cookies zorgen we ervoor dat de website goed werkt. Ook analyseren we het gebruik van de site, zodat we verbeteringen kunnen aanbrengen. Verder kunnen we advertenties tonen op basis van uw interesses. Tot slot gebruiken we cookies om video’s en andere inhoud te tonen, zoals formulieren en Google Maps.
Meer weten? Lees meer over onze cookies.

Home Language
  • Nederlands English
  • Plan uw bezoek
  • Te zien
  • Te doen
  • Over Mesdag en zijn collectie
  • Hoogtepunten uit de collectie
  • Verhuur
  • Meer over het museum
Contact Disclaimer Privacy & cookies
Terug naar boven
Menu
De Mesdag Collectie
Persberichten

Vanaf 13 maart: tentoonstelling ‘Mancini. Eigenzinnig & Extravagant’ in De Mesdag Collectie

4 december 2019

Van 13 maart tot en met 28 juni 2020 belicht De Mesdag Collectie in Den Haag het turbulente leven en werk van Antonio Mancini (1852-1930) aan de hand van circa 40 schilderijen, pastels, tekeningen en brieven.

De Italiaanse kunstenaar Antonio Mancini (1852-1930) was zijn tijd zo ver vooruit dat het publiek perplex stond van zijn schilderijen. Ook gooide hij hoge ogen bij de internationale high society, die zich maar al te graag door hem liet portretteren. Een van Mancini’s bewonderaars was de Haagse schilder en verzamelaar Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), die over een periode van 20 jaar zo’n 150 werken van Mancini naar Nederland liet komen, niet alleen voor zichzelf, maar ook om ze tentoon te stellen en door te verkopen.

De tentoonstelling Mancini. Eigenzinnig & Extravagant geeft een overzicht van Mancini’s turbulente leven en werk aan de hand van Italiaanse circusjongens, grandioze portretten én pastaborden.

Uitgestoken tong

Gedurende zijn leven was Antonio Mancini al een legende. Hij maakte naam tijdens zijn verblijf in Parijs (1875 en 1877-1878) en bouwde een internationaal netwerk van liefhebbers op in Frankrijk, Nederland, Engeland, Ierland, Amerika en Duitsland.

Wanneer hij iemand portretteerde, koos hij een punt op zo’n vier of vijf meter van zijn ezel, dat hij nauwkeurig aftekende met een kruisje. Van daar af rende hij heen en weer naar zijn doek met zijn palet, om vloekend, lachend of mompelend een paar verfstreken aan te brengen.

In sommige schilderijen verwerkte hij glimmende materialen, zoals glas, metaal, spiegeltjes of delen van lege verftubes. Dat was nog nooit vertoond. De ene keer portretteerde Mancini zichzelf als serieus kunstenaar, een andere keer lijkt het wel of hij zijn tong uitsteekt op de achterkant van een schilderij.

Voor het eerst in Nederland

Van 13 maart t/m 28 juni 2020 belicht De Mesdag Collectie in Den Haag aan de hand van circa 40 schilderijen, pastels, tekeningen en brieven het leven van Mancini. De tentoonstelling schetst een beeld van de wereld van Mesdag als Mancini’s Haagse mecenas, van Mancini in zijn eenvoudige atelier in Rome en van de high society in Londen, Dublin en Rome, waar hij portretten maakte in overweldigende buitenhuizen en stadspaleizen.

Werken als Zelfportret met strootje (ca. 1880, privécollectie, met dank aan kunsthandel Bottegantica, Milaan), Markies Del Grillo (1889, The National Gallery, Londen) en Portret van Sir Hugh Lane (1906, Dublin City Gallery The Hugh Lane) zijn voor het eerst in Nederland te zien. Datzelfde geldt voor twee van de borden die Mancini in restaurants beschilderde als hij platzak was, bij wijze van betaling.

De Mesdag Collectie

De Nederlandse kunstenaar en verzamelaar Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) was een belangrijke mecenas van Mancini. Mancini stuurde hem op bestelling zo’n 50 schilderijen en ongeveer 100 tekeningen en pastels, waarvan zich nog steeds 15 werken in De Mesdag Collectie bevinden.

Antonio Mancini, 'Zelfportret in het atelier', ca. 1878, Olieverf op paneel, 21 x 31,5 cm, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti, Florence